Een 4-daagse workation in Andalusië

Huur een auto en maak van Zuid-Spanje de perfecte cocktail van werk, sightseeing en natuuravontuur, met het stadje Rota als uitvalsbasis.

Begin november besloten we om een 4-daagse workation in Andalusië te doen. We boekten bij Hotel Playa de La Luz in het stadje Rota en we hadden geen betere keuze kunnen maken!
We konden in alle comfort telewerken en tegelijkertijd de prachtige regio van Zuid-Spanje verkennen.

Dag 1: Aankomst in Hotel Playa de la Luz aan het strand

Na een vlucht van 3 uur kwamen we aan in het prachtige Andalusië. Het Hotel Playa de la Luz, gelegen in Rota, gaf ons een geweldig welkom met een verfrissend lokaal drankje.

Nadat we onze kamer hadden ingericht, zijn we het hotel gaan verkennen. De strandbar, het zwembad op het dak, de fitnessruimte, de wellnessfaciliteiten, het restaurant? Het leek wel een paradijs. Hotel de la Luz biedt ook de mogelijkheid om te ontbijten, lunchen en dineren in een prachtige omgeving en voor een goede prijs.

s Middags dronken we kokosnoten op het strand van Piedras Gordas, terwijl we een vrij uitzicht hadden op de nabijgelegen stad Cádiz. Het was 22 graden in november en we voelden de zon onze huid kussen en het fijne zand onder onze voeten. Het voelde als werken vanuit het paradijs.

Reistip

Als je van het strand van Rota voor een paar dagen je kantoor maakt, moet je rekening houden met de wind. Houd je documenten dus goed vast of bewaar ze in je tas.

Later kwam het hoogtepunt van de dag: de zonsondergang. We proostten met een glas wijn en wat druiven om onze werkdag te beginnen 🥂

Dag 2: De prachtige havenstad Cádiz

Onze tweede workation dag in Andalusië was erg productief. Nadat we een deel van de dag hadden telegewerkt, maakten we een dagtocht naar de naburige stad Cádiz. Daar genoten we van prachtige uitzichten, een aperitief en een drankje op het terras. Uiteraard konden we niet terugkeren zonder te genieten van nog een prachtige zonsondergang aan de westkust.

De ochtend begon met een heerlijk ontbijt in Hotel Playa de La Luz. Het buffet had veel opties: brood, vleeswaren, churros, cornflakes, eieren en spek, pannenkoeken/wafels, sappen, cava, koffie …. Het was zoooo groot!

Na het telewerken gingen we op weg naar Cádiz. Het wordt ook wel ‘Klein Havana‘ genoemd vanwege zijn uiterlijk, maar het is een grote stad met een belangrijke vissers- en passagiershaven. We zagen 4 cruiseschepen aanmeren! De stad is omgeven door water. Om in het centrum te komen moet je daarom de Constitution Bridge uit 1812 oversteken.

Als je het centrum bezoekt, zijn er veel gebouwen en monumenten die een bezoek waard zijn. Niet alleen vanwege de invloed van de historische architectuur, maar ook omdat Cádiz veel geschiedenis te vertellen heeft. Deze verhalen komen tot leven als je rondloopt en precies begrijpt wat je bezoekt. Het Romeinse theater is het grootste voorbeeld van de Romeinse cultuur in Cádiz.

Daarna besloten we te stoppen voor een pauze met biertjes en tapas. We zaten op een van de vele terrassen van Cádiz terwijl we genoten van de muziek van straatartiesten.

Vanaf Torre Tavira, in de oude stad van Cádiz, heb je een panoramisch uitzicht over de westkust en de kathedraal van Cádiz. Deze 18e-eeuwse uitkijktoren ligt in het centrum van de oude stad en op het hoogste punt van de stad. De toren biedt twee tentoonstellingszalen, de Camera Obscura (de eerste in Spanje!) en een uitkijkplatform met een spectaculair uitzicht over Cádiz.

Boek hier je bezoek om te genieten van de volledige ervaring tegen een gereduceerde prijs: slechts 5,50€ per persoon! Exclusief aanbod van Spanjeworkation.

Tot slot sloten we de dag af met een prachtige zonsondergang en veel foto’s. Zonder twijfel de beste plek om het te zien is de Rambla de Poniente, de kleuren zijn prachtig! 🌅

Dag 3: Een dag in de natuur

Tijdens onze workation in Andalusië besloten we een dag in de natuur door te brengen. Onderweg kwamen we een kudde verdwaalde schapen tegen die midden op de weg liepen.

We kwamen aan bij een beschermd natuurpark, een waar paradijs voor vogelaars. We maakten een paar mooie foto’s en met een beetje moeite konden we een verse mandarijn van de boom plukken, de smaak was ongelooflijk!

s Avonds, terug in het hotel, hebben we heerlijk gegeten en daarna nog wat gewerkt in de lounge. We sloten de dag af met een koud biertje 🍻

Dag 4: Fascinerend Sevilla

Op onze laatste workation dag in Andalusië hadden we maar een paar uur om Sevilla te zien. We moesten dus een paar bezienswaardigheden in de buurt kiezen, hoewel de stad minstens 3-4 dagen verdient.

Het Plaza de España was een must, een ongelooflijk groot plein in de vorm van een halve maan. Het plein is zo mooi dat de foto’s er vanuit elke hoek en ondanks de toeristen goed uitkomen.

Daarna slenterden we door het bruisende centrum van Sevilla. Prachtige architectuur, volle terrassen en gewoon bewoners die hun dagelijkse bezigheden doen. Onze laatste stop in Sevilla was de Metropol Parasol, ook wel bekend als “Las Setas”. Een prachtig kunstwerk van hout met een hoogte van 26 meter!

Onze workation in Andalusië zit erop. We hebben genoten van ons verblijf in het kleine maar prachtige Rota. Hotel Playa de La Luz is zonder twijfel de beste plek om te verblijven. We komen zeker terug, maar deze keer zullen we er zeker voor zorgen dat we meer dagen aan onze workation wijden.

N.B. De tekst is gebaseerd op de reis “4-Day Workation in Andalusia” in samenwerking met Daymaker.travel